Veilig digitaal

Ons leven speelt zich nu, meer dan ooit te voren, digitaal af. Of we nu werken, shoppen of chatten… op de een of andere manier komen we dagelijks wel in aanraking met de digitale wereld. Gemakkelijk en leuk, zeker in deze tijden. Toch zijn veel mensen zich nog niet bewust van de gevaren van deze onlinewereld. Daarom geef ik graag enkele tips mee voor veilig online bestaan. 

Tip 1: zorg ervoor dat videoconferenties veilig gebeuren 

Tegenwoordig zijn videoconferenties goed ingeburgerd. Bijna iedereen maakt er tegenwoordig gebruik van. Veilig gebruikmaken van dit ‘nieuw’ medium is , zoals bij elk online platform, belangrijk.

Zorg ervoor dat jouw platform up-to-date is

Het is belangrijk dat je jouw platform regelmatig update.  Niet alleen de functionaliteiten worden uitgebreid bij een update, maar ook de fouten worden opgelost. De kwetsbaarheden in de beveiliging worden hierdoor bij elke update verholpen. Deze tip geldt trouwens ook voor alle andere applicaties die je installeert op jouw toestellen. 

Houd pottenkijkers buiten

Niemand heeft graag pottenkijkers, ook niet bij online videoconferenties. Hou ongewenste mee-kijkers weg door de link naar de conferentie enkel te delen met genodigden (deel een link bv. niet op sociale media). Bescherm daarnaast elke vergadering met een wachtwoord en zorg ervoor dat jouw webcam altijd bedekt is wanneer je hem niet gebruikt. 

Op die manier kun je met een gerust hart videobellen met jouw collega’s, vrienden of familie. 

Tip 2: herken valse mails of berichten

Hackers gebruiken valse berichten, oftewel phishingberichten onder andere als lokaas om mensen naar een website te sturen die virussen installeert of om persoonlijke gegevens (zoals bankgegevens) te bekomen. Tegenwoordig circuleren er zo bijvoorbeeld heel wat berichten over het coronavirus, maar ook ander Fake News kan gebruikt worden als lokaas bij zo’n berichten. 

Deze vragen kunnen helpen bij een verdacht telefoontje of bericht: 

  • Is het onverwacht?

Indien je onverwacht een bericht krijg, zonder reden van een onbekende afzender kan dit op phishing wijzen. Je verwacht bijvoorbeeld geen pakketje, maar je ontvangt een orderbevestiging in je mailbox. 

  • Is het dringend?

Heel wat valse berichten zijn heel opdringerig en hameren op de dringendheid van de situatie. Voor je iets doet, denk eerst eens rustig na of de vraag effectief legitiem is. Kan het echt dat je een aanmaning kreeg, heb je echt een vriend in nood?

  • Ken je de afzender?

Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Vaak worden letters door elkaar gehaald bij valse berichten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie. Jouw vrienden kunnen ook gehackt zijn. 

  • Vind je de vraag vreemd?

Heb je een raar gevoel bij de vraag, controleer dan zeker of het bericht echt is. Een officiële instantie zal je nooit vragen naar je wachtwoord of bankgegevens. 

  • Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?

Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?

  • Word je persoonlijk aangesproken?

Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter. Toch wil een persoonlijke aanspreking ook niet direct zeggen dat het bericht legitiem is. 

  • Bevat het bericht veel taalfouten?

Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor een correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.

  • Zit het bericht in je spam/junkfolder?

Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als spam of junk en zo anderen waarschuwen.

  • Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?

Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als “Kijk wat ik over jou las …” of “Ben jij dit op deze foto?”, maar laat je niet vangen.

Wat doe je met een verdacht bericht? 

  • Klik niet op de links, maar zoek de website op via een zoekmachine.
  • Stuur het bericht niet door naar je contacten.
  • Vul zeker nooit persoonlijke gegevens in.
  • Je kan het ook doorsturen naar de organisatie zelf.

Tip 3: beveilig je toestellen – gebruik sterke wachtwoorden 

Tegenwoordig kunnen we onze smartphone gebruiken voor heel wat persoonlijke zaken. Onze mails, contacten, persoonlijke gegevens, bankgegevens… zijn tegenwoordig allemaal terug te vinden op het kleine toestelletje. Handig, maar een goede beveiliging is dus een must. 

  • Ga voor een sterke pincode. Gebruik niet 1111, 0000, 1234 of je verjaardag
  • Gebruik een sterk wachtwoord om je telefoon te ontgrendelen in plaats van een patroon. Verander dit wachtwoord ook regelmatig
  • Activeer de automatische vergrendeling van je smartphone
  • Stel een tijdslot of het automatisch wissen van gegevens in, vanaf een aantal mislukte pogingen om je smartphone te ontgrendelen. Zorg uiteraard wel dat goede back-ups voorhanden zijn.

Tip 4: Bescherm je computer tegen virussen 

Het is belangrijk dat je computer goed beschermd is tegen virussen en ransomware. Het binnendringen van een virus of ransomware op een computer kan er bijvoorbeeld voor zorgen dan een volledig bedrijf dagen of zelfs weken aan stuk stil ligt.

Let wel op, installeer niet zomaar gelijk welke antivirussoftware. Er zijn namelijk virussen die zich voordoen als antivirussoftware om daarna bijvoorbeeld bankgegevens van een computer stelen. Een lijst met betrouwbare antivirussoftware vind hier.

Voor particulieren zou een gewone antivirusbescherming voldoende moeten zijn. Bedrijven, en zeker iets groter bedrijven gaan best nog een stap verder, door bijvoorbeeld te zorgen voor een business continuity and recovery plan met een getest backup-systeem. 

Meer informatie nodig? Bekijk de website van Safe On Web