Mentaal welzijn van ondernemers in coronatijden verdient alle aandacht

Vandaag is het dé Dag van de Ondernemer. Het minste wat kan gezegd worden, is dat dit een bijzondere periode is voor ondernemers. Deze coronacrisis heeft een gigantisch impact op onze ondernemingen en dus ook op onze ondernemers. “Ze werden geconfronteerd met de sluiting van hun zaak, de beperking van hun activiteiten, of zagen hun omzet fiks dalen. De stress is enorm”, stelt Kamerlid en onderneemster Kathleen Verhelst (Open Vld).

Vele ondernemers worstelen met financiële problemen: het overleven van hun bedrijf, het eventueel moeten ontslaan van personeel, de financiële stress. “Niet alleen de financiële stress, ook het gebrek aan perspectief is moeilijk voor ondernemers. Ondernemers doen hun best om er te zijn voor hun klanten, hun medewerkers… Maar de onzekerheid weegt vaak zwaar”, zegt Verhelst in haar tussenkomst in de plenaire zitting, waarbij ze minister van Zelfstandigen Clarinval wijst op deze problematiek.

De tweede lockdown heeft de problemen alleen maar erger gemaakt ondanks de goede steunmaatregelen van de overheid zowel in maart als in deze tweede piek. In de afgelopen maanden zijn heel veel organisaties aan de slag gegaan om zoveel mogelijk mensen psychische ondersteuning te kunnen bieden. “Toch zien we dat te weinig ondernemers hun weg vinden naar professionele begeleiding”, stelt Verhelst. Volgens een studie van Unizo die werd afgenomen in de eerste golf zoekt slecht 4% van de ondernemers professionele hulp. “De stap blijkt vaak te moeilijk”, zegt Verhelst.

Minister Clarinval bevestigde in zijn repliek het belang van psychologische begeleiding voor zelfstandigen. De minister wijst erop dat zelfstandigen met vragen of problemen terecht kunnen op het gratis nummer 0800 20 118.

Verhelst is tevreden dat de minister de problemen ter harte neemt en erkent. “Minister Clarinval benadrukte dat hij in de taskforce ‘kwetsbare groepen’ zal aandringen op extra middelen en extra steun voor de psychologische gezondheid van de ondernemers aan te pakken. Ik hoop door deze vraag en de verdere communicatie dat dergelijke problemen voor ondernemers meer bespreekbaar worden en ze zo de stap durven zetten tot professionele hulp, die laagdrempelig moet zijn en aangepast aan hun zorgen”, besluit Verhelst.